Garáže v kterých mrzne

13.12.2011 16:49

Garáž musí vymrzat, jinak auto zničí

Auto v garáži (ilustrační foto) - Foto: Fotobanka stock.xchng

Auto v garáži (ilustrační foto)Foto: Fotobanka stock.xchng

Jako zodpovědní a prozíraví řidiči určitě víte, že k řízení vozu patří nejen zodpovědnost na silnicích, ale také jeho údržba. O auto se musíte starat i v zimě, aby totiž sloužil co možná nejlépe, musíme se o něj starat i v zimě. Garáž se přitom jeví jako ideální řešení.

O garáži sní snad každý alespoň trochu nadšený řidič. Ovšem pozor! Garáž by neměla připomínat klubovnu nebo kutilovu dílnu – alespoň ne v zimě. Ve správné garáži by totiž mělo být v zimě chladno podobně jako venku. Teplo totiž nasolený vůz ničí. 

„Povlak smíšené soli s vodou, který je na vozidle nabalen, vytváří chemický elektrolytický roztok, jenž je zdrojem poškození nejen kovových částí karosérie, ale naleptává také antikorozní vrstvy,“ popisuje šéfškolitel Fordu Jan Karnolt. 

Garáž, kde je při venkovních mrazech tepleji než -1 °C, je pro auto jednoznačně horší, než kdyby stálo venku na chodníku. Teplá garáž přitom neznamená jen to, že si tam vyloženě topíte. 

„Jestliže je garáž v přízemí rodinného domu a nepromrzá – voda je tedy v tekutém stavu, dochází k elektrolytickým procesům na karosérii vozu. Důležité je také odvětrání garáže,“ upozorňuje Karnolt. Když v ní kromě auta bude přebývat i vítr severák, nebude to vůbec na škodu. Naopak. Odvětrávaní totiž zpomaluje chemické a korozivní procesy. Větrat by se měl i interiér auta, proto se doporučuje nechat trochu pootevřená okénka. Někdo místo nich nechává pootevřené dveře, čímž zároveň šetří jejich těsnění. 

Garážované auto je znát na první pohled

Když toto budete dodržovat, budou z vás mít mechanici na pravidelných prohlídkách radost. „Pokud po více letech přijede garážované auto na servis, okamžitě to poznáme. Vůz vypadá, jak říkáme, jako by vyjel z výlohy. Už na první pohled vidíte zachovalý lak, který má původní lesk. Poznáte také nevyšisované plasty a nezpuchřelé pryžové části,“ popisuje Radek Pipek z Auto Jarov. 

Velmi dobrou službu v tomto směru udělají i tolik moderní a rozšířené přístřešky. Dalo by se říct, že právě ony jsou z hlediska garážování ideální. „Vozidlo pod přístřeškem je v době parkování ochráněno před sněhem, deštěm a jinými rozmary počasí, ale zároveň teplota a proudění vzduchu je podobné jako na otevřeném parkovišti,“ uzavírá Jan Karnolt. 

Podle něj jsou moderní auta bez problémů schopná stát celý „život“ na ulici. Tam však bohužel působí i jiné živly než jen déšť, vítr nebo sníh. Nemluvě o tom, že každý majitel auta by si ho měl v ideálním případě stavět na svůj vlastní pozemek a neubírat prostor veřejný. Ale to je zase jiné téma… 

/článek Motožurnálu Českého Rozhlasu https://www.rozhlas.cz/motozurnal/portal

Zpět